Bakgrund

och målgrupp

It Girls är Modettes största konceptsatsning någonsin. Formatet kombinerar webb-tv med en bloggportal och aktivering i sociala medier. Webb-tvserien är ett realityformat där tolv mode- och livsstilsbloggare, utvalda bland de över 600 tjejer som startat en blogg på itgirls.se för att komma med i serien, tävlar om att bli Sveriges It Girl 2015. Tjejerna bor i en lyxvilla strax utanför Stockholm och sätts på prov av kända modeprofiler i flera tuffa utmaningar

– vem har det som krävs för att bli Sveriges nästa digitala stilikon och Modettes nya profil?

Målgupp: Modeintresserade kvinnor 18-30 år

Kampanjlösning

och effekt

BLOGGPORTAL OCH DELTÄVLINGAR

Bloggportalen itgirls.se lanserades den 23 februari 2015. Över 600 deltagare anmälde sig och tävlade i kvalet som pågick under fyra veckor. Fyra deltävlingar leddes av stjärnbloggarna Lisa Tellbe, Sendi Skopljak, Molly Rustas och Janni Delér. Portalen har besökts av ca 100 000 unika personer under kampanjperioden.

Sponsorerna integrerades i varsin deltävling, Veet – styrka kommer inifrån och Lumenes skönhetsplock.

WEBB-TV

Serien bestod av åtta webbtv-avsnitt mellan 15-20 minuter, och leddes av Modettes chefredakör Josefin Dahlberg. Första avsnittet streamades över 50 000 gånger med en completion rate på hela 90% Säsong 1 hade över 300 000 startade strömmar. Janni Delér, Rami Hanna och Sendi Skopljak är några av profilerna som medverkat i serien.

Sponsorerna har synts med billboards, pre/mid-rolls, overlays, samt med integrering i dedikerade avsnitt.

REDAKTIONELLT

Webb-tvserien har följts redaktionellt i Nyheter24-Gruppens nätverk och därigenom fått synlighet på modette.se, blogg.se, nyheter24.se och dayviews.se. Serien har även uppmärksammats i bransch- och lokalpress

SOCIALA MEDIER

Med våra bloggare har vi varje vecka nått 63 000 unika besökare och 1,2 miljoner följare på Instagram. Totalt har det publicerats 2 733 bilder under hashtaggen #modetteitgirls #Lumeneitgirls har 407 publicerade bilder

ANNONSERING

Utöver dedikerade annonser för respektive sponsor har det även legat internannonser för konceptet i hela Nyheter24-Gruppens nätverk. Detta motsvarade ca 3,8 miljoner bonusimpressions. Samtliga annonsformat och placeringar överlevererade.

Om oss

Nyheter24-Gruppen är Sveriges snabbast växande mediehus och vänder sig till de som är uppvuxna med internet och digitala medier. Vi har närmare 10 miljoner besök på våra sajter varje vecka och är Sveriges största digitala mediehus mot målgruppen 15 – 44 år.

Bolaget grundades 2008 av Douglas Roos och Patrik Sandberg. Idag är vi ca 50 anställda och är lokaliserade i centrala Stockholm. Vi är ett ungt, entreprenöriellt och drivet mediehus som kännetecknas av kreativitet och hög digital kompetens.

De sajter som vi äger och driver är Nyheter24, Modette, Fragbite, Blogg.se, Tyda, Hamsterpaj, Filmtipset och Dayviews. Nyheter24-gruppen äger dessutom premiumnätverket Adwell.

Bolagsfrågor:

Arbetande styrelseordförande

Douglas Roos
douglas@nyheter24gruppen.se

VD

Daniel Weilar
daniel.weilar@nyheter24gruppen.se

Annonseringsfrågor:

Intäktsdirektör/Vice VD

Daniel Mälsjö
daniel.malsjo@nyheter24gruppen.se

Teknikrelaterade frågor:

Affärsutvecklingschef

Ulrika Ek
ulrika.ek@nyheter24gruppen.se

Hitta oss:

Skeppargatan 65
114 59 Stockholm
08-678 77 00

Org.nr Nyheter24 AB: 556725-7182

 

Läs mer om cookies och hur vi hanterar information om våra besökare i vår integritetspolicy