Bakgrund

och målgrupp

Allt färre unga i storstäder handlar sina sängar på IKEA, då de ofta saknar bil och därför istället väljer konkurrenter som ligger centralt. IKEA ville visa sitt sovrumssortiment på ett innovativt sätt mot målgruppen, och kommunicera att de står för smart, innovativ compact living. Konceptet skulle bygga på insikten att sängen för målgruppen är en plats för mycket mer än att sova – hänga, äta, se på film…

Målgrupp: Unga storstadsbor 18-30 som bor i små lägenheter

Kampanjlösning

och effekt

Nyheter24-Gruppen skapade tillsammans med IKEA världens första direktsända interaktiva 24-timmars talkshow, med komikern Kristoffer Appelquist som programledare. Kända gäster bjöds in till en IKEA-brandad studio som varje vecka för att passa gästens personlighet och karaktär. Tillsammans hängde de, sjöng, åt, pratade, gästades av andra artister och sov under ett helt dygn. Tittarna hade möjlighet att ställa frågor och diskutera med programledaren och gästerna i studion via sociala medier och telefon.

Händelser under dygnet gjordes till fristående klipp och spreds via sociala medier. Efter varje program såldes möblerna i sovrummet via auktion och skänktes till en av veckans gäst vald välgörenhetsorganisation. Under Täcket sändes på en kampanjsida och en videospelare på Nyheters24.se förstasida och spreds i IKEAs, Kristoffer Appelquists och alla gästers sociala mediekanaler. Under Täcket marknadsfördes också via displayannonsering på alla Nyheter24-Gruppens sajter samt IKEAs hemsida.

Effekt

Estimatet på 20 000–50 000 startade strömmar per avsnitt mer än fördubblades med över 40 000- 160 000 startade strömmar per avsnitt. Över 80 % av tittarna var i målgruppen.

Under Täcket trendade som #4 på svenska Twitter

Om oss

Nyheter24-Gruppen är Sveriges snabbast växande mediehus och vänder sig till de som är uppvuxna med internet och digitala medier. Vi har närmare 10 miljoner besök på våra sajter varje vecka och är Sveriges största digitala mediehus mot målgruppen 15 – 44 år.

Bolaget grundades 2008 av Douglas Roos och Patrik Sandberg. Idag är vi ca 50 anställda och är lokaliserade i centrala Stockholm. Vi är ett ungt, entreprenöriellt och drivet mediehus som kännetecknas av kreativitet och hög digital kompetens.

De sajter som vi äger och driver är Nyheter24, Modette, Fragbite, Blogg.se, Tyda, Hamsterpaj, Filmtipset och Dayviews. Nyheter24-gruppen äger dessutom premiumnätverket Adwell.

Bolagsfrågor:

Arbetande styrelseordförande

Douglas Roos
douglas@nyheter24gruppen.se

VD

Daniel Weilar
daniel.weilar@nyheter24gruppen.se

Annonseringsfrågor:

Annelie Odén
annelie.oden@nyheter24gruppen.se

Teknikrelaterade frågor:

Teknikchef

Daniel Stålenbring
daniel.stalenbring@nyheter24gruppen.se

Hitta oss:

Skeppargatan 65
114 59 Stockholm
08-678 77 00

Org.nr Nyheter24 AB: 556725-7182

 

Läs mer om cookies och hur vi hanterar information om våra besökare i vår integritetspolicy