Bakgrund

och målgrupp

Mercedes-Benz behövde föryngra och ompositionera sitt varumärke i samband med lanseringen av Mercedes-Benz CLA Shooting Brake, en ny modell riktad mot en yngre, urban målgrupp. Med Tvodd on Wheels – en webbtv-serie i sju delar där urbana profiler inom till exempel musik, mat och mode visade sina hemliga ställen i Stockholm – nådde vi en helt ny målgrupp med relevant, smart innehåll.

Målgrupp: Män/kvinnor 30–40 år, urban framgångsrik målgrupp

Kampanjlösning

och effekt

Tvodd on Wheels – Jakten på det bästa är en webbtv-serie i sju delar där urbana profiler inom till exempel musik, mat och mode visar sina hemliga ställen i Stockholm. Programledare är Nisse Edwall, och programmen är ca 7–10 minuter långa. Exempel på gäster är Fille från Ison & Fille, den prisbelönta modedesignern Ida Sjöstedt och The Ark-sångaren Ola Salo. Konceptet är utvecklat av ANR BBDO, Fuel Vivaki och Nyheter24-Gruppen, och producerat av Nyheter24-Gruppen.

Webbtv-serien distribuerades genom en mängd digitala kanaler. både Mercedes-Benz egna och köpta mediekanaler för att nå målgruppen. Nyheter24-Gruppen distribuerade filmen via video-in-bannerformat på nyheter24.se, tyda.se och blogg.se. Dessutom använde vi True Native-formatet på nyheter24.se, för att ge filmerna en redaktionell kontext och relevans, och exponerade dem i sajtens videospelare i. Filmerna distribuerades under en fyra veckors kampanjperiod.

Effekt

Med Tvodd on Wheels – Jakten på det bästa nådde vi en helt ny målgrupp med relevant, smart innehåll. Avsnitten har spelats över 300 000 gånger. Completion rate var hela 56 %, med 45% som benchmark för material över tre minuters längd. True Native-artiklarna på nyheter24.se besöktes över 22 000 gånger under kampanjperioden.

Om oss

Nyheter24-Gruppen är Sveriges snabbast växande mediehus och vänder sig till de som är uppvuxna med internet och digitala medier. Vi har närmare 10 miljoner besök på våra sajter varje vecka och är Sveriges största digitala mediehus mot målgruppen 15 – 44 år.

Bolaget grundades 2008 av Douglas Roos och Patrik Sandberg. Idag är vi ca 50 anställda och är lokaliserade i centrala Stockholm. Vi är ett ungt, entreprenöriellt och drivet mediehus som kännetecknas av kreativitet och hög digital kompetens.

De sajter som vi äger och driver är Nyheter24, Modette, Fragbite, Blogg.se, Tyda, Hamsterpaj, Filmtipset och Dayviews. Nyheter24-gruppen äger dessutom premiumnätverket Adwell.

Bolagsfrågor:

Arbetande styrelseordförande

Douglas Roos
douglas@nyheter24gruppen.se

VD

Daniel Weilar
daniel.weilar@nyheter24gruppen.se

Annonseringsfrågor:

Intäktsdirektör/Vice VD

Daniel Mälsjö
daniel.malsjo@nyheter24gruppen.se

Teknikrelaterade frågor:

Affärsutvecklingschef

Ulrika Ek
ulrika.ek@nyheter24gruppen.se

Hitta oss:

Skeppargatan 65
114 59 Stockholm
08-678 77 00

Org.nr Nyheter24 AB: 556725-7182

 

Läs mer om cookies och hur vi hanterar information om våra besökare i vår integritetspolicy