Säljbolaget Adwell är Nyheter24-gruppens bolag inom databerikad annonsering. Tjänsten används för att hitta rätt målgrupper vid rätt tillfälle. Och nu börjar Tradera använda sig av Adwell som säljpartner – och påbörjar samtidigt ett samarbete med Nyheter24-gruppen.

– Vi ville hitta rätt partner och Nyheter24 kändes helt rätt. De har den kunskap som jag letar efter och tillsammans kan vi bygga något stort. Vi kommer att få en bred räckvidd för det datasamarbete som vi inleder, säger Daniel Alman, annonschef på Tradera, till Dagens Media.

I och med Nyheter24-gruppens samarbete med Tradera, som kan erbjuda inloggsdata och köpnära data kommer man kunna ta relevant målgruppsdata till nästa steg. Tillsammans ges man möjligheten att erbjuda annonsörer och byråer färsk och relevant förstahandsdata.

– Roligaste nyheten inför nästa år. Tradera är en stor sajt och det kommer bli kul att arbeta ihop, säger Patrik Sandberg, grundare av Nyheter24-gruppen, till Dagens Media.

Tradera är en av Sveriges populäraste auktionssajter, och bara i september besökte omkring 3,1 miljoner svenskar sajten. Tack vare att kunderna är inloggade kan Tradera erbjuda attraktiv och finkalibrerad kundinformation.

– Det som gör Tradera extra intressant är att de är en av Sveriges största inlogg-sajter och sitter på otroligt mycket kundinformation. I kombination med den databerikning vi redan gör inom Adwell kommer vi ta databerikad annonsering till nästa nivå, kommenterar Patrik Sandberg, grundare av Nyheter24-Gruppen.

Tradera kommenterar samarbetet:

– Vår gemensamma ambition är att leda utvecklingen inom datadriven annonsering samt utveckla mer kreativa annonslösningar på den svenska marknaden, säger Daniel Alman.

Båda parterna anser att det handlar om att hänga med i utvecklingen.

– Den digitala annonsmarknaden är under transformation. I framtiden kommer det handla allt mer om att kunna tillhandahålla relevanta annonseringsmöjligheter med detaljerad kunddata baserad på kundbeteende och köphistorik. Det är därför vi är så glada för det här samarbetet, för det stärker verkligen vårt gemensamma erbjudande, säger Patrik Sandberg.